Mijn naam is Mirjam Wieringa in 1968 geboren en woonachtig in Groningen.
Tot 2004 heb ik me voornamelijk bezig gehouden met schilderen.
Omdat mijn stijl en kleurgebruik in goede aarde bleken te vallen heb ik meerdere opdrachten gekregen voor verbouwingen van een cafť en enkele dancepartyís hier in Groningen.

In 2004 heb ik les heb gehad van Jan-Hein van Stiphout aan het duvelhok in Tilburg. Vloeibaar glas en glasfusing, hierna heb ik me helemaal toegespitst op glasfusing en het schilderen in en met glas. Daarnaast heb ik in 2004-2005 een opleiding gevolgd voor het maken van Glas en Lood. Sinds 2006 volg ik een opleiding edelsmeden aan het kunstcentrum in Groningen.

Glas is een lastig te bewerken materiaal. Glasfusing is geen exacte wetenschap, juist dit is voor mij de uitdaging. Het blijven opzoeken van de grenzen en mogelijkheden.
In de zomer van 2009 heb ik aan de zomeracademie in Tilburg les gehad van Jorg Hanowvski. Werken met borosilicate glas.
2011 Flamework the Humanbody Julie-Ann Danton.

In de negentiger jaren ben ik voor lange tijd door Afrika gereisd. Hier heb ik veel inspiratie opgedaan en dit is nog regelmatig terug te vinden in mijn werk.
Ik woon in een heel speciaal stukje van Groningen. Oorspronkelijk waren dit vakantiehuisjes. In de loop van de jaren zijn hier veel kunstenaars gaan wonen. Het buiten wonen en het zo intensief meekrijgen van verschillende manieren van werk en materiaal geeft inspiratie en veel nieuwe ideeŽn.
Over mijn werk,

Ik houd me voornamelijk bezig met het glasfusing (samensmelten) van glas.
Door de veelzijdigheid van glas kun je met glasfusing heel veel verschillende en unieke stijlen bereiken.

Ook leent glas zich er prima voor om met andere materialen te combineren, zoals zilver, ijzer, staal of hout. Ik ben ondernemend, veelzijdig en mag graag met verschillende materialen werken.

In mijn werk zie je vaak een combinatie van glas en materialen zoals hout of ijzer. Door en combinatie van materialen, en de tegengestelde eigenschappen, straalt een ontwerp nog meer kracht uit.

Voor een openbare opdracht hou ik bij het ontwerpen rekening met vandalisme en de kwetsbaarheid van het glas. Bijvoorbeeld door het glasoppervlak kleiner te houden en andere materialen toe te voegen. Mijn denkwijze is breed, herkenbaar en helder. Ik kan me goed verplaatsen en inleven in de gedachten, denkwijze van anderen. Het samenbrengen en uitbeelden van gedachten en gevoelens is mijn kracht. Het aanbrengen van kleur maar toch rust weten te bewaren in je werk.